Σάββατο 6 Απριλίου 2024

ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ


Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ

ΚΑΙ Ο ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

Ἁγίου Ἰγνατίου Μπριαντσιανίνωφ:

Αποτέλεσμα εικόνας για ΚΥΡΙΑΚΗ ΣΤΑΥΡΟΠΡΟΣΚΥΝΗΣΕΩΣ
Ὁ Κριος εἶπε στος μαθητς Του: «Εἴ τις θλει ὀπσω μου ἐλθεῖν, ἀπαρνησσθω ἑαυτν κα ἀρτω τν σταυρν αὐτοῦ κα ἀκολουθετω μοι» (Ματθ. ιστ’ 24). Τ σημανει «ὁ σταυρς τοῦ κθε ἀνθρπου»; Κα γιατ αὐτς «ὁ σταυρς τοῦ κθε ἀνθρπου», δηλαδ ἰδιατερος σταυρς τοῦ καθενς μας, ὀνομζεται συνμα κα «Σταυρς τοῦ Χριστοῦ»;

«Ὁ σταυρς τοῦ κθε ἀνθρπου» εἶναι οἱ θλψεις κα τ βσανα τῆς γινης ζωῆς, πο γι τν καθνα μας εἶναι δικ του. «Ὁ σταυρς τοῦ κθε ἀνθρπου» εἶναι νηστεα, ἀγρυπνα κα λλα εὐλαβῆ κατορθματα, μ τ ὁποῖα ταπειννεται σρκα κα ὑποτσσεται στ πνεῦμα. Τ κατορθματα αὐτ πρπει ν εἶναι ἀνλογα μ τς δυνμεις τοῦ καθενς κα στν κθε ἄνθρωπο εἶναι δικ του.
«Ὁ σταυρς τοῦ κθε ἀνθρπου» εἶναι τ ἁμαρτωλ ἀσθενματα, πθη, πο στν κθε ἄνθρωπο εἶναι δικ του! Μ ἄλλα ἀπ᾽ αὐτ τ πθη γεννιμαστε κα μ᾽ ἄλλα μολυνμαστε στν πορεα τοῦ γινου βου μας.
«Ὁ Σταυρς τοῦ Χριστοῦ» εἶναι διδασκαλα τοῦ Χριστοῦ. Μταιος κα ἄκαρπος εἶναι «ὁ σταυρς τοῦ κθε ἀνθρπου» ὅσο βαρς κα ἄν εἶναι ν δν μεταμορφωθεῖ σ «Σταυρ τοῦ Χριστοῦ» μ τ ν᾽ ἀκολουθοῦμε τν Χριστ.
«Ὁ σταυρς τοῦ κθε ἀνθρπου», γι τν μαθητ τοῦ Χριστοῦ γνεται «Σταυρς τοῦ Χριστοῦ», γιατ μαθητς τοῦ Χριστοῦ εἶναι στερρ πεπεισμνος, ὅτι πνω ἀπ᾽ αὐτν (τν μαθητ) ἀγρυπνει ἀκομητος Χριστς. Πιστεει ὅτι Χριστς ἐπιτρπει ν τοῦ ἔρθουν θλψεις σν μι ἀναγκαα κα ἀναπφευκτη προϋπθεση τῆς Χριστιανικῆς πστεως. Καμι θλψη δν θ τν πλησαζε, ἄν δν τ εἶχε ἐπιτρψει Χριστς, κα ὅτι μ τς θλψεις πο τοῦ συμβανουν, Χριστιανς γνεται οἰκεῖος τοῦ Χριστοῦ κα καθσταται κοινωνς τῆς μορας Του στ γῆ κα γι τν λγο αὐτ κα στν οὐραν.
«Ὁ σταυρς τοῦ κθε ἀνθρπου» γνεται γι τν μαθητ τοῦ Χριστοῦ «Σταυρς τοῦ Χριστοῦ», γιατ ἀληθινς μαθητς Του σβεται κα θεωρεῖ τν τρηση τῶν ἐντολῶν τοῦ Χριστοῦ σν τν μνο σκοπ τῆς ζωῆς του. Αὐτς οἱ πανερες ἐντολς γνονται γι᾽ αὐτν σταυρς, πνω στν ὁποῖο συνεχῶς σταυρνει τν παλαι του ἄνθρωπο «σν τοῖς παθμασι κα ταῖς ἐπιθυμαις» του (Γαλ. ε’ 24).
Ἀπ᾽ αὐτ εἶναι φανερ γιατ, γι ν λβουμε τν σταυρ μας, εἶναι ἀνγκη ν᾽ ἀπαρνηθοῦμε προηγουμνως τν ἑαυτ μας μχρι κα ν᾽ ἀπολσουμε ἀκμα κα τ ζω μας. Τσο βαθι κα τσο πολ ἔχει συνηθσει στν ἁμαρτα κα οἰκειθηκε σ᾽ αὐτν πεσμνη στν ἁμαρτα φση μας, πο Λγος τοῦ Θεοῦ δν παει ν ἀποκαλεῖ αὐτ τ φση ψυχ τοῦ πεπτωκτος ἀνθρπου.
Γι ν δεχτοῦμε τν σταυρ στος ὤμους μας, πρπει πρῶτα ν πψουμε ν ἱκανοποιοῦμε τ σῶμα στς ἰδιτροπς του ἐπιθυμες παρχοντς του μονχα ,τι εἶναι ἀναγκαῖο γι τν ὕπαρξ του. Πρπει ν ἀναγνωρσουμε ὅτι ἀλθει μας εἶναι ἕνα σκληρτατο ψμα μπροστ στν Θε κα λογικ μας εἶναι μι τλεια ἀνοησα. Τλος: ἀφοῦ παραδοθοῦμε στν Θε μ᾽ ὅλη τ δναμη τῆς πστης μας κα ριχτοῦμε στ μελτη τοῦ Εὐαγγελου, πρπει ν ἀπαρνηθοῦμε τ δικ μας θλημα.
Ὅποιος πραγμτωσε μι ττοια ἀπρνηση τοῦ ἑαυτοῦ του εἶναι ἱκανς ν λβει τν σταυρ του. Αὐτς μ ὑπακο κα ὑποταγ στν Θε κα ἐπικαλομενος τ βοθει Του γι ν ἐνισχυθεῖ ἔναντι τῆς ἀδυναμας του, ἀτενζει δχως φβο κα ἀμηχανα τ θλψι πο προσεγγζει. Ὅποιος ἀπαρνθηκε τν ἑαυτ του προετοιμζεται μεγαλψυχα κα γενναῖα ν τν ὑπομενει, ἐλπζει ὅτι μσω αὐτῆς τῆς θλψεως θ γνει κοινωνς κα συμμτοχος τῶν παθῶν τοῦ Χριστοῦ κα φτνει τ μυστικ ὁμολογα τοῦ Χριστοῦ, ὄχι μνο μ τ νοῦ κα τν καρδι του, ἀλλ κα μ τν ἴδια τν πρξη, τν ἴδια τ ζω του.
Ὁ σταυρς εἶναι κα παραμνει βαρς κα καταθλιπτικς, ἐνσω παραμνει σταυρς μας. Ὅταν ὅμως μεταμορφωθεῖ σ Σταυρ τοῦ Χριστοῦ, ττε γνεται ἀσυνθιστα ἐλαφρς. «Ὁ ζυγς μου», εἶπε Κριος, «χρηστς κα τ φορτον μου ἐλαφρν ἐστιν» (Ματθ. ια’ 30).
Ὁ μαθητς τοῦ Χριστοῦ λαμβνει τν σταυρ στος ὤμους του, ὅταν παραδχεται πς εἶναι ἄξιος τῶν θλψεων πο Πρνοια τοῦ Θεοῦ τοῦ καταπμπει. μαθητς τοῦ Χριστοῦ ττε φρει κα ὑπομνει τν σταυρ του σωστ, ὅταν ἀναγνωρζει ὅτι οἱ θλψεις πο τοῦ στλθηκαν εἶναι ἀκριβῶς -αὐτς κα ὄχι ἄλλες- εἶναι ἀναγκαῖες γι τν ἐν Χριστῷ μρφωσ του κα τ σωτηρα του. Ττε φρουμε καρτερικ τν σταυρ μας, ὅταν ἀληθιν ἀντιλαμβανμαστε κα ἀνα γνωρζουμε τ ἁμρτημ μας. Σ᾽ αὐτ τ συνασθηση τοῦ ἁμαρτματς μας δν ὑπρχει καμι αὐταπτη. Ὡστσο, ὅποιος παραδχεται τν ἑαυτ του ἁμαρτωλ κα ταυτχρονα γογγζει κα μοιρολογει ἀπ τ ὕψος τοῦ σταυροῦ του, ἀποδεικνει μ᾽ αὐτ ὅτι μ τ ν παραδχεται τν ἁμαρτα του ἐπιφανειακ, κολακεει μονχα τν ἑαυτν του κα τν ξεγελᾶ.
Τ ν ὑπομνουμε καρτερικ τν σταυρ μας ἀποτελεῖ ἀληθιν μετνοια. Ἐσ, ἀδελφ, πο εἶσαι σταυρωμνος στν σταυρ, ἐξομολογσου στν Κριο μσα στ δικαιοσνη κα τ χρησττητα τῶν κριμτων Του. Μ τν αὐτοκατκριση δικαωσε τν κρση τοῦ Θεοῦ κα θ λβεις ἄφεση τῶν ἁμαρτιῶν σου.
Ἐσ, πο εἶσαι σταυρωμνος στν σταυρ, γνρισε τν Χριστ κα θ σοῦ ἀνοιχτεῖ ἡ πλη τοῦ Παραδεσου. Ἀπ τν σταυρ σου δοξολγησε τν Κριο, ἀποκροοντας ἀπ τν ἑαυτ σου κθε λογισμ μεμψιμοιρας κα γογγυσμοῦ, ἀπορρπτοντς τον σν ἔγκλημα κα σν βλασφημα ἐναντον τοῦ Θεοῦ. Ἀπ τν κορυφ τοῦ σταυροῦ σου εὐχαρστησε τν Κριο γι τν ἀνεκτμητη δωρε γι τν σταυρ σου. Εὐχαρστησε γι τ πολτιμο προνμι σου, τ προνμιο ν μιμεῖσαι τν Χριστ μ τ βσανα κα τ μαρτρι σου.
Ἀπ τ σταυρ, ὅπου εἶσαι σταυρωμνος, θεολγησε, γιατ σταυρς εἶναι τ ἀληθιν κα μνο σχολεῖο, φυλακτριο κα ἁγα τρπεζα τῆς ἀληθινῆς Θεολογας.
Ἔξω ἀπ τν σταυρ, δχως τν σταυρ, δν ὑπρχει ζῶσα γνση Χριστοῦ. Μ ἀναζητᾶς τ Χριστιανικ τελεωση στς ἀνθρπινες ἀρετς. Ἐκεῖ δν ὑπρχει αὐτ τελεωση. Αὐτ εἶναι κρυμμνη στν Σταυρ τοῦ Χριστοῦ. Ὁ σταυρς τοῦ κθε ἀνθρπου μετατρπεται σ Σταυρ τοῦ Χριστοῦ, ὅταν μαθητς τοῦ Χριστοῦ φρει τν σταυρ του μ ἐνεργ τ συνασθηση τῆς ἁμαρτωλτητς του, ὁποα ἔχει ἀνγκη κολασμοῦ.
Φρνει κανες τ σταυρ του, ὅταν σηκνει τν σταυρ του μ εὐχαριστα πρς τν Χριστ κα μ δοξολγησ Του. Σν ἀποτλεσμα αὐ ῆς τῆς δοξολογας κα εὐχαριστας μσα στν βασανισμνο ἄνθρωπο ἐμφανζεται πνευματικ παρηγορι. εὐχαριστα κα δοξολογα αὐτ γνονται πλουσιτατη πηγ ἀσλληπτης κα αἰνιας χαρᾶς, πο ξεπηδει μ χρη ἀπ τν καρδι, ξεχνεται στν ψυχ κα στ ἴδιο τ σῶμα.
Ὁ Σταυρς τοῦ Χριστοῦ, μονχα στν ἐξωτερικ του ὄψη, γι τος σαρκικος ὀφθαλμος, εἶναι πεδο κα χῶρος σκληρς κα δσκολος. Γι τν μαθητ τοῦ Χριστοῦ, πο Τν ἀκολουθεῖ, ὁ σταυρς εἶναι πεδο κα χῶρος ὑψστης πνευματικῆς ἡδονῆς κα ἀπολασεως. Τσο μεγλη εἶναι αὐτ ἡδον κα ἀπλαυση, ὥστε θλψη πνγεται κα σβνει ὁλτελα ἀπ τν ἀπλαυση. Κα μαθητς τοῦ Χριστοῦ, πο τν ἀκολουθεῖ, αἰσθνεται μονχα ἡδον τν ρα πο βρσκεται ἀν μεσα στ πι σκληρ βσανα. Ἔλεγε νεαρ Μαρα στν νεαρ σζυγ της Τιμθεο, ὁποῖος ὑπμενε φοβερ βασανιστρια κα πνους κα τν καλοῦσε ν δεχτεῖ κα ἐκενη τ μαρτριο: «Φοβοῦμαι, ἀδελφ μου, μπως τρομξω, ὅταν θ δῶ τ φοβερ βασανιστρια κα τν ἐξοργισμνο ἡγεμνα, μπως ἀποκμω σ καρτερα κα ὑποκψω ἐξαιτας τῆς νεανικῆς μου ἡλικας». μρτυρας Τιμθεος τῆς ἀπντησε ττε: «Ἔλπιζε στν Κρι μας Ἰησοῦ Χριστ κα τ βασανιστρια θ εἶναι γι σνα λδι, πο ξεχνεται ἀπνω στ σῶμα σου κα πνεῦμα δρσου στ κκκαλ σου, πο θ ἀνακουφζει ὅλες σου τς ἀσθνειες».
Ὁ Σταυρς εἶναι ἰσχς κα δξα ὅλων τῶν ἀπ᾽ αἰῶνος Ἁγων. Σταυρς εἶναι ἰατρας τῶν παθῶν, ἐξολοθρευτς τῶν δαιμνων. Θανσιμος εἶναι σταυρς γι ἐκενους, πο τν σταυρ τους δν τν μεταμρφωσαν σ Σταυρ τοῦ Χριστοῦ, πο ἀπ τν σταυρ τους γογγζουν κατ τῆς Πρνοιας τοῦ Θεοῦ. Σταυρς εἶναι γι ἐκενους πο τν μμφονται κα τν βλασφημοῦν κα παραδδονται στν ἀπελπισα κα τν ἀπγνωση.
Οἱ ἁμαρτωλο, πο δν ἐξομολογοῦνται κα δν μετανοοῦν, πεθανουν πνω στν σταυρ τους μ θνατο αἰνιο. Μ τ ν μν ὑπομνουν καρτερικ ἀποστεροῦνται τν ἀληθιν ζω, τ ζω μσα στν Θε. Τος ἀποκαθηλνουν ἀπ τν σταυρ τους, γι ν κατβουν σν ψυχς στν αἰνιο τφο.
Ὁ Σταυρς τοῦ Χριστοῦ ἀνυψνει ἀπ τ γῆ τν μαθητ τοῦ Χριστοῦ πο ‘ναι σταυρωμνος ἀπνω του. μαθητς τοῦ Χριστοῦ, πο ‘ναι σταυρωμνος πνω στ σταυρ του, φρονεῖ τ ἄνω, μ τν νοῦ κα τν καρδι του ζεῖ στν οὐραν κα καθορᾶ τ μυστρια τοῦ Ἁγου Πνεματος ἐν Χριστῷ Ἰησοῦ τῷ Κυρ ἡμῶν. «Εἴ τις θλει ὀπσω μου ἐλθεῖν», εἶπε Κριος, «ἀπαρνησσθω ἑαυτν κα ἀρτω τν σταυρν αὐτοῦ κα ἀκολουθετω μοι».
----------

Πηγή: www.imaik.gr