Δευτέρα 3 Ιανουαρίου 2022

«Σήμερον τα άνω τοις κάτω συνεορτάζει, και τα κάτω τοις άνω συνομιλεί»

 


 

Η Αγιωτάτη μας Ορθόδοξη Εκκλησία εόρτασε και εορτάζει λαμπροφορεμένη και «εν ωδαίς και ύμνοις», και με αγαλλίαση καρδιάς τα άγια Θεοφάνεια.

          Πόσο λογοτεχνικός και με πόσο πλούσιες εκφράσεις και κοσμητικά επίθετα είναι διακοσμημένος χωρίς κάτι το περιττό ο ποιητικός και επαινετικός λόγος, για τη γιορτή των Θεοφανείων! Όλα συνθέτουν το βάθος του Μυστηρίου και το θεολογικό και αγιαστικό περιεχόμενο της μεγάλης αυτής εορτής και πανηγύρεως.

«Σήμερον τα άνω τοις κάτω συνεορτάζει, και τα κάτω τοις άνω συνομιλεί». Κραυγάζει ο Σωφρόνιος ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων!

Αμάρτησε, αγαπητοί Χριστιανοί, ο πρώτος άνθρωπος, οι γενάρχες μας Αδάμ και η Εύα, δια της ανυπακοής και της αμετανοησίας με αποτέλεσμα την οικειοθελή αποχώρηση από την αγάπη και την ευλογία του Θεού. Έκλεισε ο ουρανός, εσιώπησε ο Θεός, από άκρα όμως αγάπη για τον άνθρωπο δεν τον εγκατέλειψε αλλά τον παρακολουθεί διακριτικά και τον φροντίζει. Έστειλε λοιπόν, αδελφοί μου, τον Υιό Του για να μας απαλλάξει από την αμαρτία, να καταργήσει το κέντρο του Διαβόλου, να μας προσφέρει ελευθερία, την κατά Χριστόν ελευθερία. Ανοίγει και πάλι ο ουρανός. Στον Ιορδάνη αποκαλύπτεται όλο το Μυστήριο του Τριαδικού Θεού. Ο Σωτήρας και σαρκωθείς Ιησούς, μέσα στα Ιορδάνια ρείθρα, βαπτίζεται υπό Ιωάννου του Προδρόμου και βαπτιστού˙ το Πανάγιο Πνεύμα παρίσταται «εν είδει περιστεράς» και ο Ουράνιος Πατέρας αναφωνεί και επιβεβαιώνει στους ανθρώπους ότι ο βαπτιζόμενος είναι όντως ο Υιός Του ο αγαπητός «Συ ει ο Υιός μου ο αγαπητός εν σοι ευδόκησα» (Μρκ α  11). Ο Ιησούς Χριστός, μας ήλθε φως στον κόσμο, φως αληθινό «φωτίζον και αγιάζον» όλους τους ανθρώπους, αρκεί οι άνθρωποι να τον θέλουν και να τον επιθυμούν, να τον δέχονται και να μην τον απορρίπτουν.

Και η σημερινή Κυριακή η μετά τα Φώτα η Κυριακή, αγαπητοί μου αδελφοί, γι’ αυτό το φως μας μιλάει και μας αποκαλύπτει τόσο το έργο του Ιησού, όσο και τη δική μας αποστολή που οφείλει κι αυτή να είναι φως.

«Φως ανέτειλεν αυτοίς». Αυτό το φως δεν το επεδίωξαν οι άνθρωποι, ούτε είχαν τη δυνατότητα λόγω της αμαρτίας. Αυτό το φως ανέτειλε στους ανθρώπους μέσα από την αυτεπάγγελτη είσοδο στον κόσμο του Υιού του Θεού, όπως τη ζήσαμε πριν λίγες μέρες με τις γιορτές της Θείας Επιφανείας.

Ορθά και επιτυχημένα, αγαπητοί μου αδελφοί, αποδόθηκε στα Θεοφάνεια, η ονομασία “ Φώτα”. Φώτα, γιατί όπως συνεχίζει προς το τέλος της η σημερινή περικοπή, «από τότε ήρξατο ο Ιησούς κηρύσσων» μεταδίδοντας με το κήρυγμά Του το φως της αληθείας. Μετά την βάπτιση ο Κύριος μας, που είναι το φως του κόσμου, αρχίζει τις περιοδείες Του, σε πόλεις και χωριά κηρύσσοντας το ευαγγέλιο της βασιλείας του Θεού. Ο λαός λοιπόν που βρισκόταν καθηλωμένος στο σκοτάδι της ειδωλολατρίας, του ψεύδους, δούλος της αμαρτίας, είδε και γνώρισε το μεγαλειώδες πνευματικό φως της παρουσίας και της διδασκαλίας του Χριστού. Σ’  αυτούς που ζούσαν μέχρι τότε, σε χώρα που την κάλυπτε η θανάσιμη σκιά της αμαρτίας, έλαμψεν το ουράνιο φως της σωτηριώδους αλήθειας.

Αυτού του φωτός καλούμαστε όλοι οι άνθρωποι να γίνουμε αποδέκτες με στόχο, κατά το σημερινό «Απόστολο», να καταλήξουμε όλοι στην ενότητα που δίνει η πίστη και η βαθιά γνώση του Υιού του Θεού, για να μπορέσουμε να γίνουμε ώριμοι και μέσα από αυτή την ωριμότητα να φτάσουμε στην τελειότητα που μέτρο της είναι ο Χριστός. Αυτή η πορεία προς την τελειότητα θα αποτελεί τη δική μας αποδοχή, τη δική μας απάντηση στη σημερινή πρόσκληση του Ιησού για να γίνουμε μέλη και κοινωνοί της βασιλείας του. Και αποδοχή της πρόσκλησης σημαίνει ότι εγκαταλείπουμε οριστικά το σκοτάδι της αμαρτίας, που είναι σκοτάδι μίσους, καταστροφής και θανάτου. Αποδοχή της πρόσκλησης σημαίνει ακόμα ότι ενεργούμε θετικά στη ζωή μας ως «τέκνα φωτός». Για τούτο μας προτρέπει ο Απόστολος Παύλος: «Να ζείτε, λοιπόν, σαν άνθρωποι που ανήκουν στο φως. Γιατί η ζωή εκείνων που οδηγούνται από το Άγιο Πνεύμα διακρίνεται για την αγαθότητα, τη δικαιοσύνη και την αλήθεια» (Εφεσ. ε' 8 9). «Γι' αυτό ας πετάξουμε από πάνω μας τα έργα του σκότους, κι ας φορέσουμε τα όπλα του φωτός. Η διαγωγή μας ας είναι κόσμια, τέτοια που ταιριάζει στο φως. Ας πάψουν τα φαγοπότια και τα μεθύσια, η ασύδοτη κι ακόλαστη ζωή, οι φιλονικίες και οι φθόνοι. Ντυθείτε τον Κύριό μας Ιησού Χριστό και μην αφήνετε τον αμαρτωλό εαυτό σας να σας παρασύρει στην ικανοποίηση των επιθυμιών σας» (Ρωμ. ιγ' 12 -14).

Αδελφοί μου! Ο σημερινός άνθρωπος, ψάχνοντας να βρει φως σε υποκατάστατα, στην τεχνολογία και τα επιτεύγματά του, έχει απορρίψει το Χριστό. Βιώνει ανασφάλειες, φοβίες και ψυχολογικές διαταραχές˙ δεν απολαμβάνει τους κόπους του και τα επιτεύγματά του παρά μόνο για λίγο. Βιώνει το σκοτάδι και τα προϊόντα του.

Το γεγονός της Βαπτίσεως του Κυρίου αποτελεί φωτεινό ορόσημο στην επί γης πορεία και δράση του Σωτήρα μας, διότι «ο λαός ο καθήμενος αν σκότει είδε φως μέγα και τοις καθημένοις εν χώρα και σκιά θανάτου φως ανέτειλεν αυτοίς» (Ματθ.4:16). Η είσοδος του Χριστού στον κόσμο διέλυσε τα πνευματικά σκοτάδια του πτωτικού παρελθόντος, διότι είναι ο Ίδιος το «φως το αληθινόν, ο φωτίζει πάντα άνθρωπον ερχόμενον εις τον κόσμον» (Ιωάν.1:9). Κατά τα Θεοφάνια «εθεασάμεθα την δόξαν αυτού, δόξαν ως μονογενούς παρά πατρός, πλήρης χάριτος και αληθείας» (Ιωάν.1:14). Γι’ αυτό οι πιστοί ονόμασαν τη μεγάλη αυτή εορτή τα Φώτα και μάλιστα η αρχαία Εκκλησία πραγματοποιούσε την ημέρα αυτή τις βαπτίσεις των κατηχουμένων, τις οποίες ονόμαζε φωτισμούς!

Η μεγάλη εορτή των Θεοφανείων αποτελεί την απαρχή του επί γης απολυτρωτικού έργου του Κυρίου μας Ιησού Χριστού. Αυτό μας κάνει να σκιρτούμε από χαρά και να γεμίζουμε τις πληγωμένες καρδιές μας από ανείπωτη ελπίδα για τη λύτρωσή μας από τα πικρά δεσμά της αμαρτίας και του θανάτου. Το τυπικό βάπτισμα του Κυρίου στον Ιορδάνη αποτελεί για μας παράδειγμα για το ουσιαστικό μας βάπτισμα, το οποίο είναι «λουτρόν παλλιγγενεσίας» και θάνατος του παλαιού πτωτικού εαυτού μας και αναγέννηση της νέας εν Χριστώ υπάρξεώς μας. Ο Θεός της πίστεώς μας δεν είναι ένα αφηρημένο λογικό και θεωρητικό σχήμα, γέννημα ανθρώπινης φαντασίας, αλλά ο ζωντανός Τριαδικός Θεός, ο Οποίος καταδέχτηκε να εισέλθει στον κόσμο και την ανθρώπινη ιστορία, για χάρη της δική μας απολύτρωσης. Τρανό σημείο της πραγματικής υπάρξεώς του Τριαδικού Θεού και της φανέρωσής Του στον κόσμο, είναι το ανεπανάληπτο γεγονός των Θεοφανείων, το οποίο εορτάζουμε με κάθε λαμπρότητα αυτή τη μεγάλη μέρα.

Αλήθεια, αδελφοί μου, εμείς που νομίζουμε πως έχουμε αποδεχθεί το μήνυμα της βασιλείας του Θεού σε ποιο βαθμό την αφήσαμε να αναπτυχθεί; Η βασιλεία του Θεού είναι βασιλεία ειρήνης και αγάπης. Είναι βασιλεία που γκρεμίζει τα τείχη του μίσους και της πολεμικής αντιπαράθεσης αφήνοντας να κυριαρχήσει στις ψυχές και τις καρδιές μας ως ανθρώπων ο Χριστός. Ας ρίξουμε ο καθένας μια ματιά στον εαυτό μας. Αν κατορθώσαμε, μέσα από τη μετάνοια και την αγάπη, να συμφιλιώσουμε τον εαυτό μας με το Θεό και το συνάνθρωπο τότε βρισκόμαστε στη σωστή πορεία. Ευχή και τρόπος ζωής μας ας είναι καθημερινά το «ελθέτω η βασιλεία σου» για να προβάλει για όλους ένα καλύτερο μέλλον. Αμήν.